Tractorpulling Vereniging ’t Smidje
Hoeven

't Smidje

Tractorpulling

Wie voor het eerst getuige is van een tractor pull zal ongetwijfeld zijn ogen uitkijken bij het zien van al die krachtige en prachtige machines.

Maar waar draait het eigenlijk om bij deze krachtigste motorsport ter wereld?

Sleepwagen en baan

Tractorpulling wordt beoefend met behulp van een sleepwagen, een soort oplegger die aan de voorkant niet op wielen maar op een slede rust. Op de sleepwagen bevindt zich een ballastbak die gevuld kan worden met gewichten en met een kabel of ketting via een versnellingsbak verbonden is met de wielen van de oplegger. Aan het begin van de trekpoging (ook wel run genoemd) staat de ballastbak achterop de sleepwagen. Als de sleepwagen vooruit getrokken wordt, verplaatst de ballastbak naar voren. Hierdoor komt er steeds meer gewicht op de sleepvoet waardoor het voor de tractor steeds moeilijker wordt om de sleepwagen voort te bewegen.

organisatie

Wie het verst komt, wint

De ontwikkelde snelheid tijdens de run is van groot belang. De massa van de sleepwagen gaat dan immers meewerken een full pull in minder dan 10 seconden is op een goede baan haalbaar. En dat met een gewicht van 20.000 tot 25.000 kg. De tractoren kunnen hun wielen dan vaak ook tot boven de 50 km/uur laten spinnen. De deelnemer die de grootste afstand aflegt, is de winnaar. Vaak gebeurt het dat meerdere deelnemers met de sleepwagen de gehele baanlengte van honderd en tien meter afleggen. In vaktermen heet dat een `full pull`. In dat geval wordt de sleepwagen verzwaard en moeten deze deelnemers in een `pull-off` uitmaken wie de sterkste is.

Vermogen

Om dergelijke prestaties te leveren moeten de machines beschikken over enorme vermogens. In Nederland leveren sommige tractoren meer dan 7000 pk; vergelijk dat eens met een gemiddelde landbouwtrekker van krap 100 pk. Het gaat bij Tractor-pulling dus om ware krachtexplosies. Dat betekent dat het uiterste van de techniek wordt gevergd. Het is met name dan ook dit aspect dat zowel publiek als deelnemers in de ban houdt. Het zijn immers geen kant en klare machines uit de fabriek waar de deelnemers mee op de baan verschijnen, maar zelfgebouwde machines. Machines waar vele arbeidsuren en tienduizenden euro’s aan materiaal zijn ingestoken. Wat te denken van dieselmotoren die meer dan het tienvoudige van hun standaard vermogen leveren, of benzinemotoren die met blowers en met methanolinjectie meer dan 1500 pk leveren. Daarna maken tegenwoordig de meesten gebruik van aluminium V8 race- of V12 vliegtuigmotoren, zelfs turbinemotoren worden toegepast.

De tactiek

Tractor-pulling is de sport die motorische kracht koppelt aan snelheid, want de combinatie die het snelst van start gaat en de achterwielen het hardst laat spinnen komt het verst. Mits de machine nauwkeurig is uitgebalanceerd, over de optimale overbrengingsverhouding beschikt en de juiste bandenspanning heeft. Alleen dan kan het vermogen op de baan worden overgebracht. Elke baan is verschillend, daarom vereist dit erg veel inzicht en ervaring van de deelnemers. Tractor-pulling onderscheidt zich van andere motorsporten door de sensationele hoeveelheid paardenkrachten in combinatie met de snelheid en de glinsterende machines.

Verschillende klassen

Deelnemende tractoren worden gegroepeerd in verschillende klassen waarin ze aan bepaalde eisen moeten voldoen om een eerlijke competitie te verkrijgen.
- Standaard dit zijn onveranderde fabriekstractoren.
- Sport en supersport, licht opvoerwerk mag aan de tractor plaatsvinden, in de supersport mag een niet standaard brandstofpomp gebruikt worden.
- Pro- en superstock het uiterlijk van een fabriekstractor moet behouden blijven, inwendig wordt er maximaal opgevoerd, Pro-stock monteren slechts 1 turbo.
- Vrije of Modified klasse, elke combinatie van motoren en eindaandrijvingen is mogelijk er zijn enkele limieten.
- Two Wheele Drive of Car pullers; op auto of pick-up trucks gelijkende voertuigen met vrije motor inbouw.

Elke klasse is onderverdeeld in een aantal subklassen op basis van het gewicht van de machine. In alle klassen geldt dat de machines moeten voldoen aan strenge veiligheids- en milieueisen die zijn opgesteld door de overkoepelende Tractor-pulling organisaties.


organisatie